استفاده از ترانس MOF در شبكه چه مزايايي دارد؟

در این مطلب مختصر و مفید نگاهی به فواید و مزایا ترانس MOF یا همان ترانسفورماتور اندازه گیری مرکب در شبکه می‌اندازیم و از برتری‌های آن نسبت به تجهزیات قدیمی همچون تابلو برق حرف می‌زنیم. همراه پویاتراس باشید.

مزایا ترانس MOF

مزایا ترانس MOF

  • قیمت تمام شده

خرید ترانس MOF و پست ساده هوایی نسبت به تامین و راه اندازی پست زمینی که در آن هر دو دستگاه اندازه گیری جریان و ولتاژ به طور جداگانه بکار گرفته می شود، بسیار اقتصادی می باشد.

  • عدم نیاز به ساختمان پست

با حذف ساختمان پست های زمینی، مشترک و یا شرکت های توزیع هزینه بالایی که بابت خرید زمین و احداث ساختمان مورد نیاز بود را نخواهند داشت.

  • عدم نیاز به تجهیزات سنگین

در ساختمان پست های زمینی نیاز به تجهیزات داخلی با قیمتهای بالاست. در حالیکه در پست های هوایی عموماً به دلیل صرف برخی اتصالات و ساده سازی و همچنین ساختمان ساده تجهیزات، قیمت تمام شده ادوات مورد نیاز بسیار کمتر خواهد شد.

  • نیاز کمتر به نگهداری و تعمیر

هزینه تعمیر و نگهداری پست های هوایی به مراتب کمتر از هزینه سرویس و نگهداری پست های زمینی می باشد.

  • دسترسی و اجرای راحت

با توجه به برخی مسائل در فراهم سازی امکان احداث پست های زمینی از جمله شرایط فضای لازم و طی کردن  تشریفات و مراحل اخذ مجوزهای مربوط به فضای پست و همچنین موارد حقوقی آن، دسترسی به پست های هوایی و احداث آن ها بسیار ساده تر می باشد.

مقاله مرتبط: کاربرد ترانس MOF

ملاحظات فنی

  • امکان نصب ترانسفورماتور توزیع مشترک نزدیک بار مصرفی

در حالت بکارگیری پست های اندازه گیری زمینی که معمولا در معابر و خارج از محیط مشترک نصب می شوند، علی رغم تمایل مشتری به نصب مستقل پست اصلی در نزدیکی محل بار، بنا به دلایل فنی و اقتصادی هر دو پست اندازه گیری زمینی و پست اصلی بصورت یکجا و خارج از مجموعه مشترک نصب می شدند. در این حالت مسیر بین ترانسفورماتور پست اصلی و بار را معمولا کابل های فشار ضعیف ۴۰۰ ولت با تلفات انرژی قابل توجه طی می کرد. در شرایط بکارگیری پست هوایی، جداسازی پست اصلی و پست اندازه گیری بسیار ساده تر و در نتیجه انتقال پست اصلی به محل بار مشترک با کابل کشی و یا خطوط هوایی ولتاژ فشار متوسط و در نتیجه کاهش تلفات در مسیر پست ها فراهم شده است. تلفات روی سیستم فشارضعیف در مسیر تغذیه (پست اصلی) تا محل بار به مراتب بیشتر از تلفات روی خط فشار متوسط ۲۰ کیلوولت در همان مسیر می باشد.

  • کاهش خطا در سیم بندی و اتصالات

از آنجا که عمده سیم بندی و اتصالات در داخل تانک ترانسفورماتور اندازه گیری مرکب MOF صورت گرفته است، امکان دسترسی و دستکاری و همچنین بروز خطا در سیم بندی و اتصالات سیستم اندازه گیری به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

  • سهولت در افزایش دیماند توسط متقاضی

با توجه به ساخت ترانسفورماتورهای اندازه گیری مرکب MOF در دو طیف جریانی، مشترک این امکان را دارد که با توجه به نیاز فعلی خود یکی از طیف ها و ورودی ها را انتخاب و در صورت توسعه، از ورودی دیگر که به صورت رزرو در اختیار دارد بهره مند شود.

Related Posts

Leave a comment