روغن نمای مغناطیسی

روغن نمای مغناطیسی:

کاربرد:

روغن در ترانسفورماتورهای روغنی به عنوان پر حجمترین عایق و خنک کننده  استفاده شده است که ضروریست سطح آن همواره در حد مجاز نگه­داشته شود. روغن­ نماها به منظور نشان دادن سطح روغن در ترانسفورماتور (ترانس) بکار می­روند.

طراحی آن­ها طوری است که بتوانند در شرایط 110 درجه سانتی­گراد و 0/5bar (به صورت فشار یا خلا) به عملکرد عادی خود ادامه دهند.

ساختمان:

ساختمان روغن نماها متشکل از دو قسمت نشانگر و فلنچ می باشد که توسط پیچ به هم متصل اند و هر کدام از قسمت های اصلی ترانس شامل بخش های زیر می باشند:

فلنچ:

بدنه اصلی، اهرم، شناور و کوپلینگ مغناطیسی

با توجه به شرایط کاربرد روغنی برای ساخت اغلب قسمت­های بیرونی آن از آلومونیوم استفاده شده است و قسمت­هایی که در معرض نور خورشید و یا روغن ترانسفورماتور (ترانس) قرار دارند از مواد مقاوم در شرایط مذکور ساخته شده اند.

 

روغن نمای مغناطیسی                                          روغن نمای کنتاکت دار

عملکرد:

حرکت شعاعی یا دورانی شناور تحت تاثیر تغییرات سطح روغن در منبع توسط اهرم مربوطه به یک کوپلینگ مغناطیسی منتقل شده و توسط کوپلینگ عقربه شروع به حرکت می­نماید. در روغن نماهای کنتاکت دار کوپلینگ موجب حرکت دورانی یک بادامک شده و نهایتا میکروسوئیچ را تحریک می­کند.

نصب:

پس از باز کردن نشانگر از فلنج مربوطه و تنظیم طول اهرم شناور، توسط یک واشر لاستیکی و پیچ­های جوشی روی بدنه منبع انبساط در محل خود قرار داده و بصورت آب­بند بسته شود. سپس قسمت نشانگر توسط پیچ روی فلنچ مونتاژ گردد.

قابل توجه اینکه در روغن ترانس بدون کنتاکت، فلنچ با نشانگر هر دو دارای یک بدنه مشترک می باشند.

تست:

پس از باز کردن نشانگر با حرکت عقربه به سمت نقاط max  و min می­بایست میکرو سوئیچ عمل نموده که می­توان توسط یک دستگاه اهم­­متر صحت عملکرد آن را کنترل نمود و پس از تست می­توان کابل­های مربوطه را در محل خود به ترمینال­ها اتصال داده و جهت بهره­برداری استفاده نمود.

توجه:

محل نصب روغن نماها عموما روی دیوار جانبی منبع انبساط بوده و در دمای 20 درجه­سانتی­گراد باید عقربه به صورت افقی قرار گیرد و در صورت کاهش بیش از حد سطح روغن می­بایست طبق دستورالعمل مربوطه شارژ روغن صورت گیرد.

یادآوری:

در کنترل سطح روغن با استفاده از روغن­نما به دمای محیط توجه داشته باشید بدین صورت که در دمای بالاتر از 20 درجه سانتی­گراد عقربه به سمت max منحرف میگردد.

Leave a comment