معنی ام او اف چیست؟

قابلیت اطمینان در پست‌ها و شبکه‌های زمینی نسبت به نوع هوایی بیشتر بوده اما در مقابل، هزینه‌های احداث و سرویس و نگهداری بیشتری دارند. جهت کاهش هزینه‌ها مانند هزینه‌های تهیه‌ی زمین، احداث پست، خرید تجهیزات داخلی مانند سکسیونرهای ورودی و خروجی، لوازم اندازه‌گیری، بریکر و … روش دیگری جهت تحویل انرژی فشار متوسط  به متقاضیان نیز وجود دارد. با اختراع ترانس MOF تجهیزات فشار متوسط حفاظتی و لوازم اندازه‌گیری قابل‌نصب در فضای آزاد بوده و معمولاً بیرون از محدوده‌ی زمین متقاضی و روی پایه‌ها نصب می‌شوند.

 

 لوازم اندازه‌گیری هوایی یا ام او اف (MOF) چیست؟همواره در درگاه تحویل انرژی الکتریکی به متقاضی از سیستم‌های حفاظتی (اغلب سیستم‌های حفاظت جریانی) استفاده می‌شود. این کار به دلایل مختلفی ازجمله قابلیت قطع و وصل یا سوئیچ بار و جلوگیری از انتقال خطاهای داخلی به شبکه‌های بالادست انجام می‌شود.

در پست‌های زمینی و قبل از لوازم اندازه‌گیری اغلب از یک بریکر داخلی باهدف سوئیچ و حفاظت استفاده می‌شود اما در مدل تحویل انرژی به‌صورت قابل‌نصب در فضای آزاد، دو روش متفاوت وجود دارد:

1- استفاده از یک بریکر و لوازم اندازه‌گیری قابل‌نصب در فضای آزاد

2- استفاده از کلید (S.S (Auto Section Switch به همراه فیوز ذوب شونده و لوازم اندازه‌گیری قابل‌نصب در فضای آزاد

بریکر یک کلید قدرتمند بوده که می‌تواند علاوه بر جریان نرمال، جریان‌های سنگین ازجمله جریان‌های اتصال کوتاه را وصل کرده، از خود عبور داده و قطع کنند. تمام این خصوصیات دربریکرهای قابل‌نصب در فضای آزاد  نیز وجود داشته و از آن‌ها با کاربری‌های مختلف مانند حفاظت فیدر، خطایابی و وصل مجدد در طول فیدرها  و یا حفاظت یک انشعاب استفاده می‌شود. بریکرهای هوایی در مدل‌های گازی و خلاء ساخته‌شده و قیمت نسبتاً بالایی دارند.

 

 لوازم اندازه‌گیری هوایی یا ام او اف (MOF) چیست؟جهت کاهش هزینه‌ها، می‌توان از ترکیب یک کلید قابل قطع و وصل تحت بار نامی با عنوان A.S.S و فیوز ذوب شونده مانند کات اوت بجای بریکر استفاده کرد. ترکیب این دو تجهیز ضمن کاهش قیمت، هردو هدف سوئیچ بار و حفاظت جریانی برای یک انشعاب را محقق می‌کنند.

بریکرهای هوایی و سکشن سوئیچ‌ها دارای یک تابلوی کوچک هستند که در ارتفاع پائین و در دسترس نصب می‌شود. در این تابلو تجهیزاتی مانند شارژر، باطری‌ها، رله‌های حفاظتی، سیستم‌های مخابراتی و کلیدهایی برای تنظیمات و اعمال فرمان‌های قطع و وصل الکتریکی از محل وجود داشته و با یک کابل چند رشته به مکانیزم اصلی بریکر متصل می‌شود.

سکشن سوئیچ می‌تواند خطاهای جریانی مانند اضافه‌بار و اتصال کوتاه را تشخیص دهد اما به علت قدرت قطع بسیار پائین تر نسبت به بریکر، توانایی قطع و وصل تمام این خطاها را ندارد. ( معمولاً در سکشن سوئیچ‌ها قدرت وصل اتصال کوتاه بسیار بیشتر از قدرت قطع آن است.)

با توضیحات بالا شاید این سؤال ایجاد شود که اگر بریکرهای هوایی و سکشن سوئیچ‌ها هردو دارای مکانیزم قطع و وصل الکتریکی، سیستم حفاظتی و رله‌های تشخیص خطا هستند، پس چرا قیمت سکشن سوئیچ‌ها ارزان‌تر است؟

این تجهیز می‌تواند جریان نرمال و اضافه‌بار را به‌راحتی قطع و وصل کند اما جهت قطع و وصل جریان‌های اتصال کوتاه، باید با تجهیزات دیگر ترکیب شود. به‌عنوان‌مثال در مناطق مختلف و با توجه به کاربری‌های متفاوت (خطایابی در سیستم‌های اتوماتیک مانند وصل مجدد، مانور خودکار، حفاظت انشعاب و …)،می‌توان سکشن سوئیچ‌ها را با فیوزهای ذوب شونده، ریکلوزر و حتی بریکر اصلی فیدر ترکیب کرد.

در مواردی که از سکشن سوئیچ جهت تحویل انرژی استفاده شود، خروجی‌های آن با عبور از لوازم اندازه‌گیری در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. در این روش، متقاضی می‌تواند انرژی الکتریکی را به‌صورت فشار متوسط دریافت کرده و به شکل‌های مختلف و با انواع شبکه و پست‌های داخلی به‌صورت زمینی و هوایی استفاده کند.

در نظر داشته باشید که مجموعه‌ی ترانسفورماتورهای جریان و ولتاژ در یک محفظه‌ی پر از روغن قرارگرفته و با کابل چند رشته به کنتور متصل می‌شوند. کنتور همانند تابلوی کنترل A.S.S روی پایه و در دسترس نصب می‌شود.

برای احداث خطوط و پست‌های اختصاصی همانند دیگر بخش‌های فشار متوسط از دیاگرام‌های مختلفی مانند شبکه‌های هوایی و زمینی، ساختمان پست، محل قرارگیری تجهیزات، مدار قدرت به‌صورت تک‌خطی، درگاه‌های ورودی و خروجی کابل‌ها، سیستم‌های حفاظت ترانسفورماتور، ارت حفاظتی و الکتریکی، روشنایی، تهویه، نمای ظاهری تابلوها و … استفاده می‌شود.

برگرفته از سایت مثلث زرد

Related Posts

Leave a comment