نگاهی به ساختار داخل ترانسفورماتور

 

ترانسفورماتور وسیله ای الکتریکی است که با القای الکترومغناطیسی انرژی الکتریکی را از یک مدار به مدار دیگر منتقل می کند.
بیشتر اوقات برای افزایش یا کاهش سطح ولتاژ استفاده می شود.
موارد زیر اجزای اساسی ترانسفورماتور است.
1. هسته لمینیت شده
2. سیم پیچ ها
3. مواد عایقی
4. روغن ترانسفورماتور
5. تپ چنجر
6. کنسرواتور
7. رطوبت گیر
8. سیستم خنک کننده
9. رله بوخهلتس
10. دریچه انفجار
هسته :
هسته برای پشتیبانی از سیم پیچ های ترانسفورماتور استفاده می شود. همچنین یک مسیر با مقاومت کم برای جریان شار مغناطیسی فراهم می کند. برای کاهش افت جریان گردابی و افت هیسترزیس از هسته آهن نرم چند لایه ساخته شده است. نوع ساختار هسته ترانسفورماتور به عواملی مانند ولتاژ ، جریان و فرکانس بستگی دارد.
سیم پیچ:
دو سیم پیچ روی هسته ترانس وجود دارد که از یکدیگر عایق بندی شده اند. سیم پیچ ها شامل چندین دور سیم پیچ مسی است که بهم پیوسته اند و هر دسته به صورت سری به هم متصل شده و سیم پیچ ایجاد می کنند.
سیم پیچ های ولتاژ بالا از سیم پیچ مسی ساخته شده اند. تعداد دورهای آن مضربی از تعداد دورهای سیم پیچ های ولتاژ پایین است. سیم پیچ های مسی ولتاژ پایین از سیم پیچ های نازک تر است.
در سیم‌ پیچ ولتاژ پایین نسبت به سیم‌ پیچ ولتاژ بالا تعداد دور کمتری وجود دارد که از هادی های ضخیم مس تشکیل شده است. زیرا جریان سیم پیچ های ولتاژ پایین بیشتر از سیم پیچ های ولتاژ بالا است. خروجی ترانسفورماتور را می توان از سیم پیچ LV یا HV بر اساس نیاز تأمین کرد.
تپ چنجر:
ولتاژ خروجی ممکن است با توجه به ولتاژ ورودی و بار متفاوت باشد. در شرایط اتصال به بار، ولتاژ روی ترمینال خروجی کاهش می یابد و در شرایط بی باری ولتاژ خروجی افزایش می یابد. به منظور متعادل سازی تغییرات ولتاژ ، از تپ چنجر استفاده می شود.
روغن ترانسفورماتور:
روغن ترانسفورماتور دو عملکرد مهم عایق و همچنین خنک کننده برای هسته و سیم پیچ را انجام می دهد. هسته و سیم پیچ ترانس باید کاملاً در روغن غوطه ور شود. به طور معمول از روغن های معدنی هیدروکربن به عنوان روغن ترانسفورماتور استفاده می شود. آلودگی روغن یک مشکل جدی است زیرا خاصیت دی الکتریک آن را از بین می برد و به عنوان یک ماده عایق آن را بی فایده می کند
بوشینگ:
روشهای زیادی برای طبقه بندی انواع بوشینگ ها وجود دارد. این طبقه بندی ها بر اساس دلایل عملی است ، که در بحث زیر در سه زمینه گسترده آشکار خواهد شد.
بوشینگ ها را می توان طبقه بندی کرد:
1. با توجه به رسانه های عایق در انتها آن
2. با توجه به ساخت و ساز
3. با توجه به عایق بندی داخل بوشینگ
با توجه به ساخت و ساز، بوشینگ ها دو نوع هستند – نوع جامد یا نوع فله ای و نوع خازنی درجه بندی شده یا کندانسور.
با توجه به عایق بندی داخل بوشینگ ، به دسته بندی های زیر تقسیم بندی میشوند:
بوشینگهای عایق هوا، بوشینگهای عایق روغن، بوشینگ های عایق کاغذی آغشته به روغن، بوشینگ های عایق کاغذی رزینی، بوشینگ های عایق ریخته گری، بوشینگ های عایق گاز.
مخزن روغن:
این قسمت از ترانسفورماتور شامل مونتاژ هسته و سیم پیچ است که در روغن عایق غوطه ور است.

شرکت فن‌آوران پویا صنعت وفا، نماینده رسمی شرکت ایران ترانسفو (کد220) و نیرو ترانس شیراز

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با ما تماس بگیرید.