توپ نشانگر چیست؟

توپ نشانگر چیست؟

توپ نشانگر به این گوی های رنگی که معمولا از رنگ های قرمز , طلایی و یا نارنجی استفاده می شود  (marker balls، warning balls، warning sphere، aerial marker balls) گفته می شودو جنس آن ها از آلومینیم یا پلاستیک مقاوم می باشد و همچنین  قطر آن ها طبق توصیه های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO)  نباید کمتر از 600 میلی متر باشد. این گوی های رنگی بیشتر در محل تقاطع خطوط انتقال و فوق توزیع یا جاده ها نصب می شود. این گوی های رنگی بیشتر در محل تقاطع خطوط انتقال و فوق توزیع یا جاده ها نصب می شود.
برای نصب این گوی ها (توپ نشانگر ) بر روی خطوط انتقال از تجهیزات خاصی مانند هلی کوپتر استفاده می گردد،
توپ نشانگر (marker balls، warning balls، warning sphere، aerial marker balls)
همچنین در تصویر زیر یک دستگاه ربات که ساخت شرکت ریتز برزیل است و مخصوص نصب این گوی ها است را مشاهده می نمایید.
  یک دستگاه ربات که ساخت شرکت ریتز برزیل - توپ نشانگر

این گوی ها (توپ نشانگر) به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که به سادگی و بدون اینکه به کابل برق آسیبی وارد شود ، بر روی آن نصب شوند و دید خوبی داشته باشند ، وزن کم ، دوام بالا ، مقاومت در برابر اشعه های ماوراء بنفش ( از بین رفتن رنگ ) ، باران ، حرارت ، الکترولیز ، لرزش های موزون ، دوران و آلودگی و دیگر موقعیت های آب و هوایی از دیگر نکات در طراحی این گوی ها است. برخی از این گوی ها امکان دو تکه شدن برای نصب آسانتر را دارند. همچنین وجود حفره هایی بر روی آن ، تخلیه آب باران و عدم تجمع آب درون آن را تامین می کند. معمولا این گوی ها بر اساس استاندارد NBR-7276 طراحی و ساخته می شوند.

توپ نشانگر- استاندارد NBR-7276

جنس این گوی ها (توپ نشانگر) معمولا از فایبر گلس بوده که با رزین پلی استر روکش شده ، سپس با ژل مخصوص پوشیده شده و رنگ می شود ، وزن آن معمولا کمتر از ۷ کیلو گرم و همچنین  قطر آنها در حدود 50 تا80 سانتی مترمی باشد. این گوی های رنگی بیشتر در محل تقاطع خطوط انتقال و فوق توزیع یا جاده ها نصب می شود. از اهداف اصلی استفاده از این گوی ها بر اساس اهمیت آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-به دلیل این که مسیر حرکت بالگردها و گلایدرها معمولا از روی جاده ها می باشد و کابل های خطوط برق فشار قوی به صورت مستقیم روبروی خلبان قرار می گیرد،

ای گوی ها جهت هشدار و آگاهی خلبانان هلی کوپتر و هواپیماهایی است که جهت امداد ونجات جاده ای فعالیت می نمایند و یا در ارتفاع پایین پرواز می کنند کاربرد دارند.چرا که با وجود خطوط انتقال با ولتاژ های متعدد در بین شهرها و دشت ها ، پرواز در ارتفاع پایین بسیار خطرناک می باشد، لذا خلبانان به منظور جلوگیری از برخورد تلاش می کنند در چنین ارتفاعی از مسیر بزرگراهها استفاده نمایند و به همین دلیل در محل تقاطع خطوط انتقال برق و بزرگراه ها و خیابان ها بر روی بالاترین سیم این گوی ها در فواصل مشخصی نصب می گردند.خلبان گاهی اوقات سیم های فشار قوی را نمی تواند به خوبی ببیند، لذا برای جلوگیری از برخورد با خطوط برق از گوی های رنگی هشدار دهنده استفاده می شود. وجود این توپ‌ها برای همخوانی با توصیه‌های ایکائو لازم است.

برخی از این گوی ها (توپ نشانگر) با استفاده از امواج میدان مغناطیسی می توانند در شب روشن شده و با تولید نور به بهتر دیده شدن کمک کنند.

2- در بعضی از مواقع که خطوط برق زیادی از یک مسیر عبور میکنند رنگ این گوی ها نشان دهنده سطح ولتاژ خطوط عبوری برای نیرو های عملیاتی و گروه تعمیرات نیز می باشد. یعنی رنگهای مختلف مطابق قرارداد نشان دهنده سطوح ولتاژی مختلف می باشند.

 3- در داخل نوعی از این گوی ها فنر فشرده ای نیز می باشد که برای تنظیم خودکار نیروی کشش سیم های برق در تابستان و زمستان(به دلیل تغییرات درجه حرارت و بوجود آمدن انبساط و انقباض در خطوط) به کار می رود. در ایران پیمانکاران کمتر از این مورد استفاده میکنند و این توپ های رنگی را بر روی خطوط گارد قرار میدهند که نشان دهنده این است که هدف اصلی آنها از قرار دادن این گوی ها همان مشخص کردن خطوط برای خلبان ها و جلوگیری از سوانح احتمالی می باشد.

ساختار توپ نشانگر

 

Related Posts

Comments (3)

پس این توپ های رو خطوط انتقال اینه؟ همیشه برام سوال بود این توپا چیه روی کابل های برق تو جاده ها میدیدم

من نمیدونستم اینقد بزرگه این توپا

Leave a comment